dilluns, 12 de desembre del 2016

I...Per què un PLE?

El passat 7 de desembre ens impartien l’última conferència de l’assignatura d’Usos, possibilitats i    límits de les tecnologies en la informació i la comunicació. Aquest cop, la conferencia ens la impartia la professora Pilar Janer i Arasa,  de la Universitat de Barcelona d'aquesta mateixa assignatura però del grup T1. En aquesta ocasió ens vol parlar sobre els entorns de l’aprenentatge.

Primer parlarem del concepte de la modernitat líquida (Bauman, 2006) que parla dels diversos canvis que està patint l’actualitat i ens estem trobant amb constants canvis, ja que són molt ràpids, superficials i innovadors.

Amb aquest constant canvi, ha sorgit la paraula PLE que vol dir:
  • Personal: centrats en la persona
  • Learning (aprenent): Acció que s’està portant a terme. Diem que l’aprenentatge no s’acaba mai.
  • Enviroment (ambient): Existeixen entramats socials i unes fonts que estan a l’entorn (societat del coneixement). Existeix un ecosistema d’aprenentatge personal. Com a sistema hi ha relació que quan una millora notes ho fan.

La paraula PLE la podríem definir com un conjunt d’eines, fonts d’informació, connexions i actituds que una persona utilitza de forma assídua per aprendre. Aquesta paraula apareix l’any 2001 amb el projecte NIMLE en un entorn virtual d’aprenentatge que recollia i englobava recursos de diverses institucions. En 2004 és la primera vegada que s’utilitza el concepte PLE en un congrés. El desenvolupament del concepte es fa de manera global i oberta. Per això, el PLE és tot allò que utilitzem per aprendre. L’aprenentatge és absolut, inherent i comprensiu a la vida de l’home.

L’educació s’ha vist com un producte no com un procés al llarg de la vida. Amb l’arribada de la web 2.0 i l’accés de la informació des del mòbil estem en abundància. Per això, diem que estem canviant, ara tenim tota la informació des d’un clic o amb el dit.

dos tipus d’aprenentatge: 
  • Tradicional, on aprenem tots per iguals, el professor és l’única font d’informació i el coneixement està al cap de les persones
  • Postmoderna, on s’ha aprèn de manera diferenciada, hi ha una proliferació de fonts d’informació i el coneixement depèn de les relacions que estableixes amb els recursos externs.

l’aprenentatge invisible: és el coneixement explícit, podem dir que és senzill de codificar o d’observar, però una altra seria el coneixement tàctic que és personal o experiencial y que resulta molt més difícil de codificar.

Les parts d’un PLE serien:
  1. LECTURA (les fonts)
  2. PER FER PRODUCCIONS
  3. PER COMPARTIR (les xarxes)

El PLN ( Personal, Learning, Network ), forma part del PLE.

10 RAONS DEL PERQUÈ FER UN PLE:
  1. Versatilitat: Convergència entre l’Educació Formal i l’Educació Informal. En l’àmbit educatiu, professional i lúdic.
  2. Equitat: Tothom hi té accés. És inclusiu.
  3. Flexibilitat: En temps, en el contingut, en els requeriments i en la distribució i la lògica.
  4. Veracitat: Si tenim un entorn amb fonts contrastades, amb canals de RSS sanejats, amb orígens diferents.
  5. Autogestió i la intencionalitat: Tens elecció, llibertat de maniobra, control i intenció.
  6. Capacitat d’interacció: Pots compartir, consultar i fer demandes, estàs sempre connectat.
  7. Growing continuat: Les necessitats, interessos individuals són canviants.
  8. Eficiència: Productivitat extraordinària.
  9. Compromís: Implicació de diverses comunitats d’aprenentatge. Contacte directa amb professionals. Creences que tot el que comporta el PLE són aprenentatges valuosos que poden realitzar-se.
  10. Adaptació a contextos complexos: Possibilita el canvi d’eines constants que demanen els nous temps. Possibilita les transformacions. És flexible i líquid, adoptant diverses formes. Desenvolupa l’aprenentatge invisible.

flickr


Per veure la conferència sencera, cliqueu aquí

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada